Een side hustle challenge binnen jouw organisatie? Dit zijn de 3 voordelen.

Wat is dat precies, een side hustle challenge? 

Je hebt er misschien wel eens van gehoord, een side hustle. Een project, bijbaantje of bedrijf wat je naast je vaste baan doet. Veel doen het om hun passie uit te oefenen, met als mooie bijkomstigheid dat je er ook nog eens geld mee kan verdienen. In deze blog leg ik je uit hoe je een side hustle challenge binnen jouw organisatie kan neerzetten en wat de 3 voordelen daar van zijn.

Een side hustle challenge binnen de organisatie

Zo’n side hustle challenge is een perfecte manier om je mensen te stimuleren om hun sterke kanten te ontdekken en in te zetten. Je biedt ze zo de mogelijkheid om aan de slag te gaan met hun passie. In hoeverre dit geïntegreerd wordt met hun huidige baan is vrij te bepalen, maar als de side huslte bijdraagt aan de doelen van de organisatie scoor je bijvoorbeeld wel bonuspunten. Als het je passie is om kleding te maken bijvoorbeeld, kan je er voor kiezen om als side hustle team outfits te maken. 

Er zijn verschillende manieren om een challenge door te voeren. Als bedrijf geef je de randvoorwaarden, maar het belangrijkste is dat de medewerkers zelf initiatief nemen om er actief mee aan de slag te gaan. 

Side Hustle Challenge

De 3 voordelen van een side hustle challenge

1. Je ontwikkelt je sterke kanten en ontdekt nieuwe sterke kanten

Medewerkers denken actie na over wat ze kunnen doen waar ze goed in zijn. Omdat alles mag, wordt ook nog eens de creativiteit daarin gestimuleerd. Er kunnen verrassende uitkomsten uitkomen die in het dagelijkse werk worden geïntegreerd. 

2. Het maakt je werk leuker

Mensen worden blij als ze met hun passie bezig zijn. Ze worden uitgedaagd, leren nieuwe dingen en kunnen dit meteen in hun side hustle (en waarschijnlijk ook in hun werk) toepassen. Ook leren ze hun collega’s beter kennen, doordat ze met elkaar delen waar hun passies en interesses liggen.

3. Je verbreedt je kennis, vaardigheden en doet nieuwe contacten op

Om een side hustle succesvol te maken, moet je uit je comfortzone treden. Medewerkers gaan nieuwe connecties aan, leren om te presenteren, leren hun collega’s beter kennen en ze leren hoe een businessplan werkt. Hierdoor krijgen ze ook meer begrip voor de organisatie waarin ze werken. 

Een voorbeeld van de spelregels Side Hustle Challenge

  1. Met elkaar bepaal je de randvoorwaarden van de side hustle. Bijvoorbeeld:
    • hoeveel tijd per week mag je hier aan besteden?
    • hoe lang duurt de challenge?
    • moet er geld mee verdiend worden?
    • moet het iets te maken hebben met de organisatie?
    • krijg je een startbudget etc?
  2. Iedere deelnemer maakt een businessplan (deze worden in de groep gepresenteerd);
  3. Deelnemers gaan aan de slag met hun side hustle, vanzelfsprekend naast je bestaande werkzaamheden;
  4. Periodiek (bijvoorbeeld maandelijks) wordt met het team geëvalueerd waar iedereen staat;
  5. Na x maanden wordt er een winnaar bepaald d.m.v. stemmen.

Tell me more!

Klinkt leuk, maar er is niemand die dit binnen je organisatie kan faciliteren? I’m your woman! Ik help jouw organisatie om een succesvolle side hustle challenge neer te zetten zodat jouw medewerkers vol passie naar hun werk blijven gaan.

Stuur me een mail als je meer wilt weten.  

Winkelwagen
Scroll naar boven